In this Canadian film by Joana Hadjithomas and Khalil Joreige, Alex receives a box from Beirut on Christmas Day in Montréal, intended for her mother Maia. Despite her grandmother’s wishes to keep the past sealed, Alex discovers personal notebooks, tapes and photographs that Maia, aged 13 to 18, wrote and recorded for her best friend Lisa, who had left for Paris to fight the Lebanese Civil War. to escape.
Alex discovers an unknown and surprising side of her mother. Based on Joana Hadjithomas‘ real-life notebooks addressed to her best friend, both directors immerse themselves in their memories with exceptional visual creativity through analogue stills, Super-8 films and audio cassettes. They bring to life the atmosphere of Beirut during the war.
The nostalgia that arises takes us to puberty where freedom, love and music predominate. But when your teenage years coincide with war, these memories become confused and resurface to reveal buried wounds and long-forgotten ghosts.
Hadjithomas and Joreige, filmmakers and artists, are used to playing with ideas about visual representations and imaginary constructions.
This story about the uprooting of three generations of women (grandmother, mother and daughter) in search of lost men continues the themes and questions of their earlier work.
Memory Box “Geheugendoos”
In deze Canadese film van makers Joana Hadjithomas en Khalil Joreige ontvangt Alex op eerste kerstdag in Montréal een doos uit Beiroet die bestemd is voor haar moeder Maia. Ondanks de wens van haar grootmoeder om het verleden verzegeld te houden, ontdekt Alex persoonlijke notitieboekjes, tapes en foto’s die Maia, van 13 tot 18 jaar oud, schreef en opnam voor haar beste vriendin Lisa, die naar Parijs was vertrokken om aan de Libanese burgeroorlog te ontsnappen.
Alex ontdekt een onbekende en verrassende kant van haar moeder. Gebaseerd op Joana Hadjithomas’ real-life notitieboekjes gericht aan haar beste vriendin, dompelen beide regisseurs onder in hun herinneringen met uitzonderlijke visuele creativiteit door middel van analoge foto’s, super8-films en audiocassettes. Ze wekken de sfeer van Beiroet tijdens de oorlog tot leven.
De nostalgie die ontstaat neemt ons mee naar de pubertijd waar vrijheid, liefde en muziek de boventoon voeren. Maar wanneer je tienerjaren samenvallen met oorlog, raken deze herinneringen verward en duiken ze weer op om begraven wonden en lang vergeten geesten te onthullen.
Hadjithomas en Joreige, filmmakers én kunstenaars, zijn eraan gewend om te spelen met ideeën over visuele representaties en denkbeeldige constructies.
Dit verhaal over de ontworteling van drie generaties vrouwen (grootmoeder, moeder en dochter) op zoek naar verloren mannen borduurt voort op de thema’s en vragen van hun eerdere oeuvre.