Het is geen verrassing dat deze openingsfilm in Caïro werd verkozen tot beste Arabische film. Wereldwijd zijn er meer dan 82,4 miljoen vluchtelingen, ontheemd in eigen land of onderweg naar een veiliger en kansrijker toekomst. Tien jaar na de Arabische revolutie valt Rusland nu de Oekraïne binnen. Vluchten, oorlog en leven onder bezetting zijn pijnlijk actueel. De openingsfilm speelt zich af op de door Israël bezette Golanhoogte (1967) waar ontheemding en een leven in ballingschap centraal staan. Het dieperliggend conflict over de afgesloten Syrische waterbron vormt de schrijnende achtergrond van deze artistieke film.
De Vreemdeling is de debuutfilm van Ameer Fakher Eldin die zelf op de Golanhoogte woont. De film vertelt het verhaal van een mislukte en psychisch beschadigde arts, Adnan, die in zijn dorp een man leert kennen die gewond is geraakt tijdens de oorlog in Syrië. De ontmoeting raakt Adnan diep, brengt verleden en heden samen, en legt zijn innerlijk conflict over zijn eigen verplichtingen jegens het land waar zijn wortels liggen bloot.
De beeldtaal van Eldin is universeel, maakt dat je een andere tijd beleeft, en het verhaal zou overal hebben kunnen plaatsvinden. De manier van filmen, het tempo, de stiltes en de reflectie zetten je als kijker aan het denken over wat het betekent om ergens ‘vreemd’ te zijn. Tegelijk wordt voelbaar dat juist door de ontmoeting het ‘andere’ onderdeel wordt van je eigen verhaal.