Queens, an ode to femininity, freedom, and the glory of the Moroccan Atlas, was selected to close the Venice Critics’ Week.

With a nod to Thelma and Louise, Moroccan director Yasmine Benkiran follows two women and a young girl with a fixation on witches and human djinns with goat hooves as they drive through the desert in an attempt to break free. Zineb (Nisrin Erradi) is a convicted drugs dealer who escapes from guards when she hears that her 11-year-old daughter Ines might be sent to an orphanage. She rescues Ines and then hijacks a truck, forcing its mechanic, Asma (Nisrine Benchara), to be their driver. Asma sees her abduction as a kind of liberation from her husband, who confiscates her wages. The film’s tone starts light but becomes grimmer as the story progresses; while Zineb has had a tough life, she is neither innocent nor particularly sympathetic.


NL

Queens, een ode aan vrouwelijkheid, vrijheid en de glorie van de Marokkaanse Atlas, werd geselecteerd om de Venice Critics’ Week af te sluiten.

Met een knipoog naar Thelma and Louise volgt de Marokkaanse regisseur Yasmine Benkiran twee vrouwen en een jong meisje met een fixatie op heksen en menselijke djinns met geitenhoeven terwijl ze door de woestijn rijden in een poging om vrij te komen. Zineb (Nisrin Erradi) is een veroordeelde drugsdealer die ontsnapt aan bewakers wanneer ze hoort dat Ines, haar 11-jarige dochter, misschien naar een tehuis wordt gestuurd. Ze redt Ines en kaapt vervolgens een vrachtwagen waarvan ze de monteur, Asma (Nisrine Benchara), dwingt om hun chauffeur te zijn. Asma vindt dat haar ontvoering een soort bevrijding is van haar man, die haar loon inpikt. De toon van de film begint licht maar wordt naarmate het verhaal vordert een grimmiger karakter aan; Zineb heeft weliswaar een zwaar leven gehad maar is niet onschuldig of bijzonder sympathiek