‘The Stranger’ is de debuutfilm van Ameer Fakher Eldin die zelf op de Golanhoogte woont. De openingsfilm speelt zich af op de deur Israël bezette Golanhoogte (1967) waar ontheemding en een leven in ballingschap centraal staan. Het definitieve conflict over de afgesloten Syrische waterbron vormt de schrijnende achtergrond van deze artistieke film.

De film vertelt het verhaal van een verloren en psychisch verwoeste kunst, Adnan, die in zijn dorp een man leert kennen die gewond is geraakt tijdens de oorlog in Syrië. De ontmoeting bereikte Adnan diep, brengt verleden en heden samen, en legt zijn innerlijk conflict over zijn eigen verplichtingen jegens het land waar zijn wortels bloot liggen. De beeldtaal van Eldin is universeel, zorgt ervoor dat je een andere tijd beleeft, en het verhaal zou overal kunnen gebeuren. De manier van filmen, het tempo, de stiltes en de reflectie zet je als kijker aan het denken over wat het betekent om ergens ‘vreemd’ te zijn. Tegelijk wordt voelbaar dat juist door de ontmoeting het ‘andere’ onderdeel wordt van je eigen verhaal.

De onbekende

‘The Stranger’ is de debuutfilm van Ameer Fakher Eldin die zelf op de Golanhoogte woont. De openingsfilm speelt zich af op de deur Israël bezette Golanhoogte (1967) waar ontheemding en een leven in ballingschap centraal staan. Het definitieve conflict over de afgesloten Syrische waterbron vormt de schrijnende achtergrond van deze artistieke film.

De film vertelt het verhaal van een verloren en psychisch verwoeste kunst, Adnan, die in zijn dorp een man leert kennen die gewond is geraakt tijdens de oorlog in Syrië. De ontmoeting bereikte Adnan diep, brengt verleden en heden samen, en legt zijn innerlijk conflict over zijn eigen verplichtingen jegens het land waar zijn wortels bloot liggen. De beeldtaal van Eldin is universeel, zorgt ervoor dat je een andere tijd beleeft, en het verhaal zou overal kunnen gebeuren. De manier van filmen, het tempo, de stiltes en de reflectie zet je als kijker aan het denken over wat het betekent om ergens ‘vreemd’ te zijn. Tegelijk wordt voelbaar dat juist door de ontmoeting het ‘andere’ onderdeel wordt van je eigen verhaal.